قائم مقام وزير راه و شهر سازي گفت:در نيمه اول ماه مارس سه فروند هواپيماي ايرباس و چهار فروند هواپيماي ATR وارد کشور خواهند شد.
اصغر فخريه کاشان قائم مقام وزير راه و شهر سازي در گفتگو با
خبرنگار
راه و شهرسازي گروه
اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص علل تاخير ورود هواپيماهاي جديد اظهار داشت: ورود هواپيماي جديد مستلزم عقد قرارداد، تامين مالي و پرداخت وجوه مشخصي به عنوان پيش پرداخت است.
وي ادامه داد: دو طرف مواضع سختي داشتند و قرارداد نيز با پيچيدگي هايي همراه بوده، ضمن اينکه هر شرطي براي ما قابل پذيرش نبود، بنابراين طولاني شدن اين قرارداد امري طبيعي است.
فخريه کاشان يادآور شد: اگر اين قرارداد ها شش ماه زودتر امضا ميشد امروز شاهد حضور اولين هواپيماها در کشور بوديم، در حال حاضر نيز قرارداد با ايرباس نهايي شده و طي هفته جاري به امضا خواهد رسيد، همچنين قرارداد با شرکت بوئينگ هم حاضر شده است.
اين مقام مسئول همچنين بيان کرد: قرارداد خريد هواپيما از شرکت ATR نيز طي اين هفته به امضا خواهد رسيد.
فخريه کاشان ضمن اعلام صحت تصوير هواپيماي رنگ آميزي شده در فضاي مجازي، اظهار داشت: طبق برنامه ريزي هاي انجام شده تا ماه ژانويه يک فروند هواپيما وارد کشور خواهد شد و اين اولين باري است که شرکت ايرباس هواپيمايي را قبل از امضاي قرار داد و دريافت پيش پرداخت، براي کشور مشتري رنگ آميزي مي کند.
قائم مقام وزير راه و شهر سازي ادامه داد: سري بعدي هواپيماها در نيمه اول ماه مارس وارد کشور خواهند شد که شامل دو فروند هواپيماي ايرباس و چهار فروند هواپيماي ATR خواهد بود؛ به عبارت ديگر تا قبل از سال نو شمسي هفت فروند هواپيماي جديد وارد کشور خواهند شد.
وي تاکيد کرد: همه اين نقل و انتقالات منوط به تداوم روند عادي مذاکرات و قراردادها است، چراکه هرگونه مشکلي در روند انتقال پيش پرداخت مي تواند قرارداد و در نتيجه ورود هواپيماي جديد را به تعويق اندازد.
فخريه کاشان ضمن اعلام همکاري مستمر بانک مرکزي در فرآيند تامين مالي، گفت: بانک مرکزي همواره همکاري منظمي با وزارت راه و شهرسازي و بويژه در قرارداد هاي خريد هواپيما داشته است؛ بطور قطع اگر اين همراهي ها بين تمامي ارگان ها توسعه يابد کليه فرآيند هاي واردات هواپيما تسهيل خواهد شد.
وي در پاسخ به اين سوال که خريد هواپيماي سوخو 100 چقدر قطعي است، گفت: وزارت راه و شهر سازي، هواپيمايي با اين مدل وارد نکرده و اگر شرکتي در اين خصوص مذاکراتي انجام داده، بي اطلاع هستيم.
مجوز اوفک براي 52 هواپيما اعتبارِ زماني دارد
علي عابد زاده معاون وزير راه و شهر سازي و رئيس سازمان هواپيمايي کشوري در گفتگو با
خبرنگار
راه و شهرسازي گروه
اقتصادي باشگاه خبرنگاران جوان نيز علت تاخير طولاني مدت امضاي قرارداد خريد هواپيمارا چنين عنوان کرد: وجود چندين شرکت متعدد در مذاکرات و تعلل اوفک در صدور مجوز هاي انتقال هواپيما، از عوامل مهم تاخير بيش از اندازه در انعقاد قرارداد با طرف هاي خارجي بوده است.
وي ادامه داد: در حال حاضر مجوز اوفک براي 15 فروند هواپيماي بوئينگ و 37 فروند هواپيماي ايرباس صادر شده است؛ البته براي باقي هواپيماها مجوز کلي با مدت محدود وجود دارد برهمين اساس براي 88 هواپيماي ديگر بايد مجوز جديدي از اين سازمان دريافت کنند.
وي با اشاره به زمان ورود هواپيما هاي خريداري شده، گفت: ورود ايرباس تا پايان سال جاري و تحويل هواپيما هاي ايرباس تا آوريل 2018(فروردين 1397) به طول مي انجامد.
معاون وزير راه و شهر سازي در پايان تاکيد کرد: ورود کليه هواپيماهاي خريداري شده همزمان نخواهد بود و به زمان نياز دارد.